Wetenschappelijk bewijs dat argumenteren zinloos is

Wetenschappelijk bewijs dat argumenteren zinloos is

permission marketing

– Hoe ben je erin geslaagd om gezond en optimistisch te blijven?

– En ik ga met niemand in discussie.

– Maar dit is onmogelijk!

– Nou, onmogelijk, zo onmogelijk …

Beroemde grapje

Ieder van ons kan zich ten minste één geval van mislukte onderhandelingen herinneren, of dit nu een voorbeeld uit het zakenleven of uit het persoonlijke leven is. Als we een discussie aangaan, kunnen we ons laten leiden door de allerbeste bedoelingen. We weten dat we gelijk hebben en staan ​​klaar om onze onschuld te verdedigen en eindelijk de ogen van onze tegenstander te openen. Maar er gaat iets mis, de tegenstander volhardt in zijn onwetendheid, we raken ontstoken, de pols bonst, we trillen, we verheffen onze stem en staan ​​klaar om naar de gehate tegenstander te rennen, hem te beledigen met de laatste woorden of in tranen uit te barsten en weg te rennen.

Als we ons gedrag later analyseren, kunnen we niet begrijpen hoe het gebeurde dat we onze menselijke waardigheid volledig verloren? Het onderwerp van het dispuut was geen moer waard, maar we zouden ons met vuisten naar de man werpen. Hoe gebeurde dit?

Laten we naar de wetenschap gaan en licht werpen op wat er op zulke momenten met ons lichaam gebeurt. In feite is onze verkeerde reactie op zulke triviale situaties als het oneens zijn met iemand genetisch geprogrammeerd.

Wanneer u iets hoort of ziet dat u emotioneel beïnvloedt, wordt een intense focus van excitatie gevormd in de hersenschors, de zogenaamde dominante, die alle activiteiten van het lichaam domineert.

Het verschijnen van een dominante veroorzaakt een kettingreactie die het lichaam voorbereidt op intense spierspanning. De hypofyse en hypothalamus, delen van de hersenen die veel eerder verschenen dan de cortex, worden bij het werk betrokken. Dankzij hun werk beginnen de bijnieren intensief adrenaline en andere stresshormonen te produceren, onder invloed waarvan het hart sneller begint te kloppen, de ademhaling frequenter wordt, de bloeddruk stijgt, de bloedsuikerspiegel en het aantal witte bloedcellen stijgt. Door alle biochemische reacties te versnellen, bereidt het lichaam zich voor op explosieve acties, om met de vijand te vechten of van hem weg te rennen. Dat wil zeggen, het ontelbare aantal van onze zoogdiervoorouders heeft ons als een erfenis nagelaten – niet het vermogen om de tegenstander te overtuigen en te luisteren, maar de wens om problemen op te lossen door met vuisten te handelen of te vluchten.

Maar dat is niet alles. Op momenten van stress neemt de bloedtoevoer naar die organen, waarvan de activiteit moet beslissen ‘te slaan of te rennen’, dat wil zeggen de spieren van de armen en benen, toe; en veel minder bloed stroomt naar de delen van de hersenen die emoties beheersen. Als resultaat komen we in dezelfde staat waarin de boze gorilla zich bevindt. Dit kan ons helpen in een situatie waarin ons leven wordt bedreigd, maar in zo’n toestand is het nauwelijks mogelijk om iemand met argumenten te overtuigen of een zakelijk probleem op te lossen.

En tenslotte. Als de stressvolle situatie niet veilig wordt opgelost, en als we ons de ervaring herinneren, ontwaakt de activiteit van de dominante in de hersenschors en blijven stresshormonen in het bloed worden afgegeven.

In tegenstelling tot primitieve mensen gebruiken we onze vuisten minder vaak en ervaren we meer intern. Maar ons lichaam reageert op onvoorziene situaties met een traditionele cascade van reacties, waardoor het fysiologische mechanisme wordt geactiveerd dat miljoenen jaren geleden is ontwikkeld. Alle stresshormonen circuleren lange tijd in hoge concentraties in het bloed, waardoor het zenuwstelsel of de inwendige organen niet tot rust komen. Als gevolg hiervan zijn er problemen met bloeddruk, hart, spijsvertering, slapeloosheid, depressie en vele andere onaangename dingen.

Wat te doen, is het mogelijk om op de een of andere manier met deze geprogrammeerde reactie om te gaan?

Voordat u een geschil begint, moet u eerst bedenken of u het wilt aangaan, zelfs als u niet onverschillig staat tegenover het onderwerp ervan. Als u er niet zeker van bent of u uw emoties onder controle zult houden, zult u zeker spijt krijgen van uw reactie. Wie weet met welke tragische gevolgen dit kan eindigen? Opvallend onaangename statistieken tonen aan dat meer dan de helft van de ernstigste misdrijven wordt gepleegd door familieleden of vrienden.

Ten tweede, als de aard van het geschil of de complexe discussie het niet toestaat om er niet aan deel te nemen, moet u zich onmiddellijk afstemmen op uw eigen emotionele reacties. Denk aan het stressmechanisme dat hierboven is beschreven, onthoud hoe je er van buitenaf uitziet als je emoties voor je laat spreken, leer je te verdiepen in de argumenten van de andere kant en respecteer de gesprekspartner.

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

instagram strategy

https://marketingbook.shop/