London Arsenal heeft een ongebruikelijk contract getekend – volgend seizoen zullen ze reclame maken voor een klein Afrikaans land genaamd Rwanda. We herinneren ons de vreemdste, belachelijke en zelfs belachelijke sponsorovereenkomsten die voetbalclubs hebben gesloten. Er zijn veel legendarische teams, maar vertel me eens, hoeveel clubs zijn er waarvan de uniformen zijn ontworpen door een wereldberoemde kunstenaar? Het is onwaarschijnlijk dat Salvador Dali in het verre 1969 had kunnen denken dat het Chupa Chups-logo van zijn ontwerp over 30 jaar op de vorm van een voetbalclub zal verschijnen! Atlético – Azerbeidzjan Arsenal is niet de eerste club die reclame maakt voor een heel land of land. Azerbeidzjan, dat lang heeft geprobeerd zijn geografie uit te breiden op de sportkaart van de wereld, is al twee jaar sponsor en belangrijke partner van Atlético. Azerbeidzjan verscheen op T-shirts met de slogan “Land of Lights”. In samenwerking met de voormalige republiek van de USSR speelde de Madrid-club twee keer in de Champions League-finale en won het Spaanse kampioenschap. Atlético – Columbia Afbeeldingen Tien jaar eerder was het zelfs nog interessanter. “Mattress Makers” tekende een overeenkomst met de cultfilmbedrijf Columbia Pictures, en hier gaat het. Elke keer dat er een nieuwe film uitkwam, verschenen de advertenties op de truien van het team. Films waren natuurlijk van verschillende kwaliteit – dat is al het mooie. “Spider-Man”, “Bad Boys 2”, “Hollywood Cops”, “Resident Evil 2” … Over het algemeen zag het er soms belachelijk belachelijk uit. En deze hele vakantie ging gepaard met talloze fotoshoots van beschaamde Hollywoodsterren, met Atletico T-shirts met een ongemakkelijke glimlach vast. Eintracht (Braunschweig) – Jägermeister In de jaren 70 werden titelsponsors van T-shirts in Duitsland verboden. De president van het beroemde drankbedrijf, Gunther Mast, zag een groot potentieel in het promoten van zijn merk op T-shirts. De Duitse voetbalbond wees zijn verzoek af, waarna de club vals speelde: ze maakten hun embleem opnieuw onder het Jägermeister-logo. Even later werd de pionier op het gebied van sponsoring de president van de club en ging toen de geschiedenis in – het was Eintracht Frankfurt dat het eerste team in Duitsland werd dat in T-shirts speelde met een titelsponsor. Manchester City – Tinder Een nogal vreemd ogend partnerschap, toch? Populaire service voor online dating en voetbalclub. Ter ere van de ondertekening van de overeenkomst werd een grote ballon boven Manchester gelanceerd en werd sponsoring de dag na de nederlaag van Liverpool in de Champions League aangekondigd met een score van 0: 3 (schijnbaar waarom?). Everton – Angry Birds In 2017 tekende de Engelse club een contract met het populaire mobiele spel. Hoe grappig de vereniging van een voetbalteam en grappige cartoonvogels ook mag lijken, het is een feit: in zijn negenjarige geschiedenis is Angry Birds ongeveer vier miljard keer gedownload en heeft het 80 miljoen vaste spelers. Er bestaat geen twijfel over – een overeenkomst die voor beide partijen voordelig is. West Bromwich – Niet roken Veel grote spelers zijn herhaaldelijk een sigaret tegengekomen: Socrates, Zidane, Maradona en zelfs het hele Deense nationale team op het WK van 1974 (als we de geruchten mogen geloven). Maar geen van hen speelde voor West Brom – niet alleen omdat ze te goed waren voor het team. De West Midlands County Health Organization betaalde de club goed geld om halverwege de jaren tachtig het niet roken-logo op de borst van West Brom-voetballers te laten sieren. Getafe – Burger King Fastfood en sport zijn niet zo goed. De samenwerking tussen Burger King en de Spaanse voetbalclub Getafe was belachelijk, maar zeer origineel. Het gezicht van de burgerkoning was aan de binnenkant van het shirt geschilderd en elke keer dat een voetballer een doelpunt vierde door het shirt over zijn hoofd te tillen, konden kijkers het gezicht van het merk zien. Interessant genoeg klom de bescheiden Getafe dat seizoen voor het eerst in zijn geschiedenis naar de hoge zesde plaats en scoorde 58 doelpunten. Vukephalas – Villa Erotica Een amateurclub uit Griekenland werd in 2012 gesponsord door … een bordeel. De president van Vukephalas verontschuldigde zich en voerde aan dat de deal puur om economische redenen was gemaakt – op het hoogtepunt van de crisis in het land verkeerde de club in armoede en was ze overal op voorbereid. En de hoofdcoach ging verder en zei dat het veel minder immoreel is dan reclame maken voor alcohol- en bookmakerbedrijven. De eigenaresse van de “Erotische Villa”, de 67-jarige (op dat moment) Madame Sula Averidou, is een grote fan van de club en woont alle thuiswedstrijden bij. Maar het verhaal wordt nog interessanter als wordt onthuld dat de buren van Vukephalas in Trikala destijds werden ondersteund door het plaatselijke uitvaartcentrum en speelden in een griezelig zwart uniform met kruisen. En gelach en tranen!
|
https://www.dergatsjev.be/2020/07/voetbaltrainer-gezocht-voetbal-trainer.html |
