Dutch tax seminar
Image default
Financieel

Lening nodig voor een kantooruitbreiding?

Heb je een eigen bedrijf en merk je dat er niet genoeg plaats is voor alle medewerkers? Dat is hartstikke vervelend, maar ook wel een goed teken. Het betekent namelijk dat jouw bedrijf aan het groeien is. De kans is alleen wel groot dat je dus op zoek moet gaan naar een ander kantoorpand waar iedereen een eigen plek heeft om te werken. Hieronder kan je vinden hoe je deze kantooruitbreiding kan financieren. 

 

De zakelijke hypotheek

 

De beste manier om een kantooruitbreiding te financieren, is waarschijnlijk om een hypotheek bedrijfspand aan te vragen. Dit wordt ook wel een zakelijke hypotheek genoemd. De looptijd van een zakelijke hypotheek is tien jaar. Bij een zakelijke hypotheek is het mogelijk om tien procent per jaar extra af te lossen. Het extra aflossen is dan gratis en zorgt ervoor dat je de zakelijke hypotheek sneller hebt afbetaald. 

 

Het is alleen belangrijk om rekening te houden met de verschillende branches. Sommige branches worden namelijk uitgesloten als je een zakelijke hypotheek wil aanvragen. Daarnaast is het goed om te controleren of het nieuwe bedrijfspand wel voldoet aan de gestelde voorwaarden. Het zou zonde zijn als het bedrijfspand toch wordt afgekeurd. 

 

De zakelijke lening 

 

Een andere manier om een kantooruitbreiding te betalen, is door een zakelijke lening af te sluiten. Dit zit wat anders in elkaar dan een zakelijke hypotheek. Een zakelijke hypotheek is natuurlijk echt bedoeld voor een bedrijfspand, maar een lening bedrijf zou in principe ook voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt. 

 

Het verschil zit onder andere bij de looptijd. De looptijd van een zakelijke lening ligt namelijk ergens tussen een jaar en twintig jaar. Hiernaast mag je minder procent extra aflossen per jaar. Bij de zakelijke lening mag je maar vijf procent kosteloos aflossen. Bij een zakelijke lening zijn er wel minder branches uitgesloten. 

 

De financiering aanvragen

 

Om één van deze financieringen aan te vragen, zal je een financieringsgesprek moeten regelen. Dit kan je makkelijk via het internet doen. Over het algemeen zal je binnen twee dagen worden gebeld over jouw aanvraag. Het is namelijk de bedoeling dat je al een aantal documenten regelt voordat je gebeld wordt door een adviseur. De adviseur kan dan namelijk even kijken wat de mogelijkheden zijn.

 

Na het gesprek zal je een aanbod krijgen. Je krijgt genoeg tijd om goed na te denken over het aanbod. Bevalt het aanbod? Dan kan je het accepteren en vanaf dan wordt de aanvraag afgerond. Het is belangrijk om te weten dat je een taxatierapport zal moeten overleggen en natuurlijk ook de gegevens van de notaris. Als alles wordt goedgekeurd, wordt het bedrag gestort naar jouw notaris. Het geld kan je dan gaan gebruiken voor de kantooruitbreiding. 

Gerelateerde artikelen

Zo financier je de groei van je bedrijf

ZZP’er in de zorg? Zo vind je de beste boekhouder

A tax consultant specialized in tax returns in the Netherlands